تاشکند و بانک جهانی به نتیجه رسیدند؛ هیچ گریزی از بروز مسائل مالی در راه رسیدن به اصلاحات در ازبکستان وجود ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی، سیریل مولر، و هیئت همراهش، طی سفر دو روزه خود به تاشکند در این هفته، با رئیس جمهور شوکت میرضیایف و دیگر مقامات دولتی دیدار نموده و اصلاحات در ازبکستان را خوشبینانه ارزیابی کردند.

تاشکند و بانک جهانی به نتیجه رسیدند؛ هیچ گریزی از بروز مسائل مالی در راه رسیدن به اصلاحات در ازبکستان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، The Diplomat در مقاله World Bank Optimistic About Uzbekistan می گوید که این دیدار ثابت می نماید: ازبکستان در حال خروج از حاشیه صحنه روابط بین الملل می باشد.

مولر همچنین از دانشگاه بین المللی وست مینستر در تاشکند بازدید نموده و در آنجا سخنرانی درمورد خوش بینی به آینده ازبکستان ایراد کرد. با این حال، با بیان خوش بینی به آینده ازبکستان، مولر اشاره نمود که تغییرات مهم - به ویژه در حوزه اقتصادی - برای بسیاری ها آسان نبوده است. او قیمت های بالای محصولات نان، برق و گاز را از تغییرات بسیار مهم برشمرد که در نهایت فرصت ها و دسترسی به خدمات برای همه را فراهم می نماید. هیچ گریزی از این مسائل وجود ندارد.

عبدالعزیز کامیلوف، وزیر امور خارجه ازبکستان، در مصاحبه ای با رسانه های آلمان در جریان سفر خود به آلمان، در انتها ماه ژانویه گفت: بسیاری از مردم می پرسند که چه مدت این اصلاحات طول خواهد کشید و آیا ریسک پس رفت وجود دارد. راه برگشتی وجود ندارد.

حال مولر استدلال می نماید که تحقق بخشیدن به بعضی از فرصت ها ممکن است نیازمند زمان باشد: ما از تجربه بسیاری از کشورهای دیگر می دانیم که تحولات اقتصادی اغلب با موانعی روبرو می شوند.

کلمات کامیلوف و مولر بیانگر این است که آنها خواهان صبر بوده و همچنین نشان دهنده میزان تعامل بین دولت ازبکستان و کارشناسان در زمینه توسعه است.

از جمله وظایف کلیدی دولت ازبکستان، که کامیلوف در کنفرانس بین المللی اخیر در تاشکند درباره آنها صحبت کرد، یک مجموعه کاملی است از: اولویت های معین مکانیزم های چندجانبه همکاری منطقه ای در زمینه های اقتصادی و امنیتی، ایجاد شرایط تجارت مطلوب و حمایت از رژیم های تجارت آزاد، ایجاد شبکه های حمل و نقل منطقه ای، سرمایه گذاری در توسعه گردشگری و غیره.

در بسیاری از این زمینه ها، بانک جهانی و سازمان توسعه به ازبکستان پیشنهاد یاری نموده اند. تعهدات بانک جهانی در مورد وام دادن به ازبکستان در سال 2018 به شدت افزایش یافت. آنالیز نتایج فعالیت های بانک جهانی در ازبکستان طی چهار سال گذشته نشان دهنده تغییر قابل ملاحظه ای بین سالهای 2017 و 2018 است. در سال 2017 (و همچنین در سال های 2016 و 2015)، تعهدات بانک جهانی به 27 پروژه به وسیله بانک بین الملل بازسازی و توسعه (IBRD) و انجمن توسعه بین المللی (IDA) گسترش یافته و علاوه بر این، 30 برنامه یاری هزینه فنی به این کشور اعطا شد. با این حال، گزارش بهار سال 2018 نشان می دهد که از آوریل 2018، بانک جهانی 40 پروژه را به وسیله بانک بین الملل بازسازی و توسعه و انجمن توسعه بین المللی تامین اقتصادی نموده و بیش از 50 یاری هزینه اقتصادی را تحت برنامه های یاری های فنی حمایت نموده است. این یک رونق واقعی در پروژه های جدید محسوب می گردد. در گزارش اکتبر 2018، تعداد پروژه ها به 41 مورد افزایش یافته است.

با توجه به اینکه بانک جهانی به طور فزاینده ای با ازبکستان ارتباط برقرار می نماید، ممکن است از این موضوع انتقاد گردد که چرا توجه به عوامل اقتصادی تا این حد زیاد بوده و به اصلاحات سیاسی داخلی کم است. مولر در دانشگاه بین المللی وست مینستر گفت: آسیای مرکزی به لطف یک اقتصاد بازاری پویا و رقابتی در ازبکستان، به ثبات رسیده و شکوفا می گردد، که راه هایی برای افزایش تعداد مشاغل و بهبود شرایط کاری برای میلیون ها شهروند جوان کشور را فراهم می نماید. این قطعا به نظر قابل باورتر است، اما کلید غلبه بر موانعی که مولر به آنها اشاره نمود، سیاست است. کانال های تعامل میان مردم ازبک و دولت آنها همان قدر مهم است که جاده ها یا راه آهن های جدید مهم است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14326

به "تاشکند و بانک جهانی به نتیجه رسیدند؛ هیچ گریزی از بروز مسائل مالی در راه رسیدن به اصلاحات در ازبکستان وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاشکند و بانک جهانی به نتیجه رسیدند؛ هیچ گریزی از بروز مسائل مالی در راه رسیدن به اصلاحات در ازبکستان وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید