واکنش یک استاد تاریخ به عقد آریایی ، سند تاریخی برای متن عقد آریایی در ایران باستان وجود ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، یک استاد تاریخ با اشاره به رواج عقد آریایی گفت: سندی مشابه متن ارائه شده به عنوان عقد آریایی در تاریخ ایران باستان دیده نشده است.

واکنش یک استاد تاریخ به عقد آریایی ، سند تاریخی برای متن عقد آریایی در ایران باستان وجود ندارد

خبرنگاران: چندسالی است که عقد آریایی به عنوان یک گزینه در خدمات محضرها در مراسم ازدواج مطرح می شود و در بسته ای که محضردار به مراجعان ارائه می کند در کنار سفره عقد، تزئینات اتاق و … قرار می گیرد و هزینه آن جداگانه محاسبه می شود. البته برخی محضرداران نیز عقد آریایی را به عنوان یک هدیه روی خدمات دیگر به زوج ها ارائه و برخی خانواده ها نیز از این مساله استقبال می کنند.

عقد آریایی شامل خواندن متنی به فارسی است که عاقد آن را جمله به جمله می خواند و عروس و داماد آن را تکرار می کنند و مضمون آن معمولا پیوند زناشویی و تعهد و وفاداری زوج ها به یکدیگر است.

این نوع از عقد البته بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و حتما در مراسم عقد شرعی هم خوانده می شود، البته این مساله را هم نباید فراموش کرد که این متن فارسی با ایجاد حال و هوایی خاص و گفته شدن جملاتی با مضمون عقد اما به فارسی که برای زوج ها فهم آن راحت تر است، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است هر چند رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق چنین عقدی را غیرقانونی خوانده است.

اما با وجود اینکه برگزار کنندگان مراسم عقد در محضرها از این متن به عنوان عقد آریایی یا عقد باستانی نام می برند و آن را به ایرانیان باستان منتسب می کنند، سند و منبع تاریخی آن مشخص نیست.

حمیدرضا صفاکیش استاد تاریخ دانشکده تهران - مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ارتباط با مبنای تاریخی آنچه به عنوان عقد آریایی در این دوره رواج پیدا کرده است، می گوید: در اسناد به جا مانده متنی معادل آنچه امروز عقد آریایی نامیده می شود موجود نیست و من تا کنون با سند معتبری در این زمینه از ایران باستان در دوره های مختلف (مادها، هخامنشیان، ساسانیان و …) که وجود این متن را در آن زمان نشان دهد برخورد نکرده ام.

او ادامه داد: البته چنین متنی با روح حاکم بر ایران باستان منافاتی ندارد، خدا پرستی، اهمیت استحکام خانواده، سلامت ازدواج و … همواره در فرهنگ ما مورد تاکید بوده و این متن هم با چنین ارزش هایی سازگار است اما چنین نیست که دقیقا متن آن سندیت تاریخی داشته باشد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: چمدان
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38888

به "واکنش یک استاد تاریخ به عقد آریایی ، سند تاریخی برای متن عقد آریایی در ایران باستان وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش یک استاد تاریخ به عقد آریایی ، سند تاریخی برای متن عقد آریایی در ایران باستان وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید