نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر تایید شد

به گزارش مجله سرگرمی، کمیسیون های قانون گذاری و قانون اساسی در مجلس مصر نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی این کشور را تأیید کردند.

نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر تایید شد

دو کمیسیون قانون گذاری و قانون اساسی مجلس مصر با 45 رأی موافق و چهار رأی مخالف نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی این کشور را تأیید کردند تا این نسخه سه شنبه هفته جاری در مجلس به صورت نهایی آنالیز و تصویب گردد.

دو کمیسیون قانون گذاری و قانون اساسی مجلس مصر همچنین بندی را در قانون اساسی تأیید کردند که طبق آن به شخص رئیس جمهور این اجازه داده می گردد تا برای خود یک یا چند معاون معین و یا آنها را عزل و نصب و اختیاراتشان را نیز معین کند.

مجلس مصر با 45 رأی مثبت و تنها چهار رأی منفی ماده 160 قانون اساسی را تأیید کرد. طبق بند اول این ماده از قانون اساسی، چنانچه مانع موقتی از اعمال قدرت مستقیم رئیس جمهوری جلوگیری کند، معاون رئیس جمهوری و یا شخص نخست وزیر در صورت نبود معاون، جایگزین وی می شوند.

نمایندگان مجلس مصر با بند دیگری نیز موافقت کردند. طبق این بند، فردی که جایگزین شخص رئیس جمهور شده است و یا فردی که به عنوان رئیس جمهوری مؤقت فعالیت می نماید، نمی تواند خواهان تغییر قانون اساسی گردد. همچنین این فرد نمی تواند مجلس و یا دولت را منحل کند.

طبق بند مذکور همچنین رئیس جمهور مؤقت نمی تواند نامزد سِمت ریاست جمهوری گردد.

به همین دلیل، علی عبد العال، رئیس مجلس مصر تأکید کرد که مجلس نقشی در معین معاون رئیس جمهوری ندارد و شخص رئیس جمهور تنها فردی است که معاون و یا معاونان خود را انتخاب می نماید و معاونان وی پس از معین باید در مقابل رئیس جمهور سوگند یاد نمایند.

وی اضافه نمود: فردا (سه شنبه) سه جلسه در مجلس برای آنالیز و تصویب نهایی نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر برگزار می گردد.

تعدادی از نمایندگان نیز خواهان این مسأله شدند که معاونان رئیس جمهور با وی نسبت خویشاوندی نداشته باشند.

همچنین اصلاحات قانون اساسی مصر در صورت تصویب در جلسه فردای مجلس؛ به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور اجازه می دهد تا برای سومین دوره نامزد تصدی سِمت ریاست جمهوری مصر گردد و بدین ترتیب این امکان برای عبدالفتاح سیسی فراهم می گردد که تا سال 2030 رئیس جمهور مصر باشد.

همچنین طبق این اصلاحات، دوره های ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال افزایش می یابد.

طبق قانون اساسی مصر، تصویب پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مستلزم موافقت دو سوم اعضای 596 نفره مجلس است و پس از تصویب در مجلس، یک رفراندوم مردمی در خصوص آن برگزار می گردد و در صورت رأی آوردن به مرحله اجرا می رسد.

پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر با مخالفت چهره های اپوزیسیون داخلی و خارجی سیسی روبرو است و این مخالفان کمپینی را برای مقابله با این اصلاحات به راه انداخته اند. این در حالی است که احزاب و جنبش های حامی سیسی با این اصلاحات موافق هستند. ، ایسنا

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19652

به "نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر تایید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر تایید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید