قرار دادن برجام به عنوان نقطه ثقل سیاست خارجی، آمریکا را در استمرار بازی ضد ایرانی مصمم تر می کند خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دولت با قرار دادن برجام به عنوان نقطه ثقل حوزه سیاست خارجی و اقتصاد کشور، دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا را درباره استمرار بازی ضدایرانی، مصمم تر می کند.

قرار دادن برجام به عنوان نقطه ثقل سیاست خارجی، آمریکا را در استمرار بازی ضد ایرانی مصمم تر می کند خبرنگاران

زارعی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: سال 2016 میلادی، زمانی که توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 در دوران ریاست جمهوری اوباما اجرایی شد، نه تنها بسیاری از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران تعلیق نشد، بلکه شاهد نقض مکرر ماده 29 برجام بودیم.

وی افزود: امروز مقامات آمریکایی از رفع تحریم های ناسازگار با برجام سخن می گویند، اما هرگز وارد مصادیق و کمی سازی این مقوله نمی شوند! متأسفانه آن ها به خوبی می دانند تفسیرپذیری برجام امکان عدم رفع واقعی تحریم ها به ضرر کشورمان را فراهم می کند به گونه ای که آمریکا مانند سال 2016 میلادی، مانع حضور شرکت ها و بانک ها و مؤسسات سرمایه گذاری خارجی در ایران می شود و در مقابل، اعتراضات تهران مبنی بر چرایی عدم تعلیق واقعی تحریم ها توسط کمیته مشترک برجام ناوارد دانسته می شود.

زارعی بیان کرد: در این معادله، اساسا اهمیتی ندارد که ابعاد میز مذاکره و محل استقرار هیات ایرانی در وین کجاست، بلکه اشکال از سند تفسیرپذیر برجام است که مطابق آن واشنگتن و شرکای اروپایی آن می توانند ادعا کنند در توافق هسته ای حضور دارند، اما در عمل مانع تعلیق تحریم های ایران شوند! نکته مهم تر اینکه مقامات دولت بایدن عدم رفع واقعی تحریم های ایران را پیش درآمد و اهرمی جهت چینش میز مذاکره با تهران در حوزه های موشک های بالستیک و منطقه ای تلقی می کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مقامات کاخ سفید بار ها عنوان کرده اند برجام برای آن ها حکم یک مقدمه را دارد نه یک نتیجه! به عبارت گویاتر، واشنگتن و تروئیکای اروپا اساسا برجام را یک سند حقوقی تلقی نمی کنند بلکه آن را یک مقدمه یا سنگ بنای اولیه جهت تحقق استراتژی مهار حداکثری ایران می دانند. در مقابل، متأسفانه دولت حسن روحانی به جای خلع سلاح استراتژیک و راهبردی آمریکا در این بازی خطرناک، با قرار دادن برجام به عنوان نقطه ثقل حوزه سیاست خارجی و اقتصاد کشور، دموکرات ها و جمهوری خواستار آمریکا را درباره استمرار این رویکرد و بازی ضدایرانی، مصمم تر می کند.

زارعی گفت: بدون شک تا زمانی که سیاست خارجی تحریم محور جای خود را به سیاست خارجی تهاجمی هوشمند ندهد، مجالی برای ایجاد ثبات مالی در کشور به وجود نخواهد آمد. فراموش نکنیم دیپلمات های آمریکایی مانند وندی شرمن، رابرت مالی و جیک سالیوان که امروز وقیحانه زیر امضای خود در توافق هسته ای زده اند، در آینده نیز ابایی از تکرار این بازی ندارند.

وی افزود: با روی کارآمدن بایدن، امریکایی ها این طور وانمود می کنند که موضوعات مرتبط با ایران در سیاست خارجی امریکا از اولویت برخوردار نیست. هدف امریکایی ها از تعقیب این راهبرد انداختن توپ در زمین ایران و واداشتن ایران به پیشنهاد مذاکره به طرف امریکایی بود تا به این ترتیب بازگشت خود به میز مذاکره برای رفع تحریم ها را به عنوان امتیاز به ایران فروخته و با به دست دریافت ابتکار عمل، صحنه مذاکرات را به نفع خود و اخذ امتیازات جدید مدیریت کرده و در زمینه های موشکی و منطقه ای برجام پرخسارت دیگری را به ایران تحمیل کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در حقیقت رویکرد امریکایی ها با روی کار آمدن بایدن نسبت به زمان ترامپ هیچ تغییری نکرده و با سیاست های جدید، همان استراتژی ترامپ و بازگشت به میز مذاکره برای رسیدن به برجامی جدید دنبال می شود که از حیث زمانی گسترده تر بوده و علاوه بر موضوع هسته ای سایر موضوعات مورد علاقه آنان همچون موشکی و منطقه ای را هم شامل شود.

زارعی بیان کرد: از نظر امریکایی ها، برجام امری پایان یافته بوده و اگر ایران خواستار لغو تحریم ها است باید در آرزوی دست نیافتنی لغو تحریم ها به دومینوی بی پایان مذاکره بازگشته و امتیازات پی درپی و بیشتری در سایر زمینه ها به غرب بدهد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 139465

به "قرار دادن برجام به عنوان نقطه ثقل سیاست خارجی، آمریکا را در استمرار بازی ضد ایرانی مصمم تر می کند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار دادن برجام به عنوان نقطه ثقل سیاست خارجی، آمریکا را در استمرار بازی ضد ایرانی مصمم تر می کند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید