رتبه دوم فناوری پیشرفته جداسازی سلول ها به ایران تعلق گرفت

به گزارش مجله سرگرمی، محققان ایرانی پیروز به ساخت دستگاهی های تک در حوزه سلول درمانی شدند تا با دستیابی به این فناوری پیشرفته ایران در جایگاه دوم دارندگان آن پس از آلمان قرار گیرد.

رتبه دوم فناوری پیشرفته جداسازی سلول ها به ایران تعلق گرفت

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، اکنون کارآفرینان و نوآوران ایرانی در حوزه های مختلف علمی حرف هایی برای گفتن دارند. سلول های بنیادی، نانو و علوم شناختی از حوزه های مرز دانش هستند که جوانان و محققان ایرانی کمر همت را بسته اند تا با فعالیت آنها از قافله حرکت علمی دنیا عقب نمانیم.

در این میان باید فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف را برجسته و چشمگیر دانست. شرکت هایی که در آنها جوانان و محققان خلاق کنار هم قرار گرفته اند و دستاوردهای مختلفی را برای جامعه به ارمغان آورده اند. شرکت دانش بنیان فناوران سپید جامگان یکی از آنها است که نمونه اولیه نسل جدید دستگاه جداسازی سلولی MACS را به صورت مجزا تولید کرده است.

فناوری تولید این دستگاه های تک است و پیش از این تنها آلمان تولید کننده آن بود اما با این اقدام محققان ایرانی و بومی کردن این فناوری در داخل کشورمان در جایگاه دوم دارندگان این فناوری پیشرفته قرار گرفت.

معید دهقان پور مدیر شرکت دانش بنیان فناوران سپید جامگان درباره این دستگاه اعلام نمود: این دستگاه قابلیت جداسازی سلول های مدنظر از میان تعدادی سلول را دارد. دستگاه کار پالایش سلولی را انجام می دهد و خروجی آن سلول های سالم مدنظر محقق است. البته جداسازی نمونه های مولکولی نشاندار شده با ذرات آهن ربایی نیز از قابلیت های دیگر این دستگاه است. کاربردهای آن متنوع و گسترده است که می توان به کاربرد در درمان ام اس، انواع سرطان ها و حتی تولید پلاکت اشاره کرد.

به گفته دهقان پور، در این روش از ذرات آهن ربایی که به آنتی بادی های اختصاصی مارکرهای سطح سلول مورد نظر متصل شده اند استفاده می شود. در نتیجه هنگام عبور سلول ها از دستگاه سلول های مورد نظر در ستون های دستگاه به دام می افتند. پس از آن با شستشو ستون محلولی خالص از سلول های مورد نظر بدست می آید.

وی ادامه داد: این شرکت تا کنون بیش از 32 محصول دانش بنیان را در حوزه پزشکی تولید کرده است. محصولاتی که تمام آنها با همت و ایده جوانان این سرزمین طراحی شده و بر اساس فناوری های روز ساخته شده است تا بستر سلول درمانی برای عموم مردم در عرصه سلولی فراهم شود. البته در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت های خوبی را برای تحقق اهداف ما داشته است.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14597

به "رتبه دوم فناوری پیشرفته جداسازی سلول ها به ایران تعلق گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه دوم فناوری پیشرفته جداسازی سلول ها به ایران تعلق گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید