انتشار نسخه 1600 ساله انه اید

به گزارش مجله سرگرمی، کتابخانه واتیکان 80 هزار دست نوشته تاریخی از جمله متن 1600 ساله انه اید ـ شاهکار حماسی ویرژیل ـ را به صورت آنلاین در اختیار علاقه مندان قرار داد.

انتشار نسخه 1600 ساله انه اید

به گزارش خبرنگاران، گاردین نوشت: در میان 80 هزار نسخه دست نویسی که کتابخانه واتیکان به وسیله سایتش به صورت آنلاین منتشر نموده، نسخه اثر حماسی انه اید در 76 صفحه دیده می گردد.

این کتاب هم اکنون به همراه 50 صفحه تصویر از رویدادهای و شخصیت های کتاب در دسترس کاربران اینترنتی است. این نسخه دست نویس از شعر حماسی ویرژیل حدود سال 400 میلادی به نگارش درآمده که شامل بخش های سفر قهرمان داستان از تروی به کارتاژ، جهانی زیر زمین و سپس ایتالیا می گردد. براساس گفته کارشناسان، این یکی از قدیمی ترین نسخه های موجود در جهان از شاهکار منظوم ویرژیل است.

کتابخانه واتیکان در این پروژه 41 میلیون صفحه از دست نوشته های عتیقه را در قالب دیجیتالی عرضه نموده است. این بزرگترین مجموعه دست نوشته کهنی است که در جهان دیجیتالی شده است. تصویرگری های ساندرو بوتیچلی از کمدی الهی دانته که سال 1450 کشیده شده است، از دیگر آثار این مجموعه است. 111 صفحه از طرح ها، یادداشت های فنی و اشعار میکل آنژ هم در این پروژه دیجیتالی و منتشر شد.

پوبلیوس ورژیلیوس مارو یا ویرژیل شاعر کلاسیک روم و نویسنده ترانه های روستایی، سرودهای شبانی و انه اید، واپسین شعر حماسی روم از 12 کتاب که حماسه ملی امپراتوری روم شد، است. نمایش افسانه ای ویرژیل راهنمای دانته برای خلق دوزخ و برزخ در اثر حماسی او کمدی الهی بود.

ویرژیل در سال 70 پیش از میلاد در گل سیزالپین در شمال ایتالیای کنونی زاده شد. او نخستین آموزش ها را هنگامی که پنج سال داشت دید. هنگامی که بزرگ تر شد او را به رم فرستادند و او در آن جا علم بدیع، پزشکی و ستاره شناسی آموخت. ویرژیل سرودهای شبانی را در میانه دهه 30 پیش از میلاد منتشر کرد.

ویرژیل 10 سال پایانی زندگیش را به نگارش انه اید پرداخت. او در راه سفر به یونان، دچار تب شد و در 21 سپتامبر سال 19 پیش از میلاد در بندر بروندیسیوم درگذشت. با مرگ او نگارش انه اید ناتمام ماند. ویرژیل وصیت کرد که نوشته اش را بسوزانند ولی آگوستوس ـ امپراطور روم و حامی ویرژیل ـ فرمان داد به خواست این شاعر اعتنا نکنند. آرامگاه او در دو مایلی شهر ناپل در ایتالیاست.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53568

به "انتشار نسخه 1600 ساله انه اید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نسخه 1600 ساله انه اید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید