استقبال دوچرخه سواران از تردد با مترو

به گزارش مجله سرگرمی، سیدمحمد فخار-خبرنگار:آمار و ارقام رسیده نشان می دهد که حضور دوچرخه سواران در ایستگاه های مترو رشد قابل توجهی داشته است.

استقبال دوچرخه سواران از تردد با مترو

دوچرخه تنها وسیله پاک حمل ونقلی است که شهروندان پایتخت می توانند با آن وارد مترو شوند و از آن برای تکمیل سفر ترکیبی خود استفاده نمایند. یکی از معضلات اصلی سد راه دوچرخه سواری در تهران، شیب معابر شمالی جنوبی آن است اما بهره گیری از مترو می تواند این چالش را برطرف و شهر را برای ترددهای پاک بیشتر آماده کند. طرح سفر ترکیبی مترو و دوچرخه از آذر97 در تهران اجرایی شده و هر روز بر طرفدارانش افزوده می گردد.

با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از آذر پارسال تا سرانجام اردیبهشت 3هزار و 260دوچرخه سوار به متروی تهران وارد شدند و در شهر زیرزمینی تردد کردند. تا سرانجام فروردین ماه 98 متروی تهران میزبان بیش از هزار و 400مسافر دوچرخه سوار بود اما در اردیبهشت ماه 98، هزار و 860نفر با دوچرخه از مترو استفاده کردند که نسبت به 5ماه ابتدایی که این طرح اجرا شد، با رشد بیش از 6درصدی روبه رو شدیم. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در این باره به خبرنگاران می گوید:

با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه در آذرماه سال 97 برای نخستین بار در کشور، این امکان برای علاقه مندان به دوچرخه سواری به وجود آمد که سفرهای درون شهری خود را با استفاده از این طرح انجام دهند. این طرح برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه اجرایی شد که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان روبه رو شد. در این خصوص دستورالعملی برای استفاده از دوچرخه در ایستگاه های مترو تدوین شد تا حضور دوچرخه سواران در واگن های مترو خللی در تردد دیگر مسافران ایجاد نکند و از این وسیله حمل ونقل پاک نیز استفاده صحیح گردد.

  • اهمیت طرح در تابستان

استفاده از طرح سفر ترکیبی به خصوص در ایام تابستان می تواند برای گردش در اماکن دیدنی پایتخت بسیار مورد استفاده باشد. گستردگی خطوط متروی تهران به خصوص در مناطق مرکزی باعث شده تا اغلب مناطق گردشگری با مترو در دسترس باشند. بنابراین از علاقه مندان به دوچرخه سواری دعوت می کنم که با استفاده از این امکان در ایام تابستان به گردش در مناطق دیدنی پایتخت بپردازند. شهرداری تهران با در اختیار قراردادن امکانات ایستگاه های خطوط، زمینه استفاده از دوچرخه را برای استفاده نمایندگان این وسیله نقلیه پاک فراهم آورده و در کوشش است با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی در این زمینه، مشوق مناسبی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد.

  • چرا دوچرخه+مترو؟

تردد پاک در فضاهای شهری مهم ترین هدفی است که باید دنبال گردد. پیاده روی در رأس این ترددها می تواند حامی و تضمین نماینده کیفیت هوا و کاهنده ترافیک باشد اما شهری نظیر تهران با 740کیلومترمربع وسعت از یک طرف و مسافت های طولانی ممکن است ایده پیاده روی صرف را با چالش روبرو کند. بدین ترتیب دوچرخه می تواند راهکاری مهم و حیاتی برای ترددهای شهری سریع تر باشد. این همان ایده ای است که شهردار تهران با احیای سه شنبه های بدون خودرو دنبال می نماید. حال اگر ترددهای شهری با دوچرخه نیز مشمول چالش شهر شیبداری نظیر تهران گردد، باید ایده ای برای جابه جایی دوچرخه پیدا گردد و درست در همین شرایط ایده دوچرخه+مترو می تواند مفید باشد. این ایده تاکنون هزاران نفر را به ایستگاه های مترو کشانده و امید است تهران را به سمت شهر دوچرخه سواران سوق دهد.

  • قوانین سفر

هم اکنون در تمام روزهای هفته به غیر از ساعت 6:30 تا 9:30 و از ساعت16 تا 19 که پیک مسافری محسوب می گردد، دوچرخه سواران می توانند با دوچرخه های تاشو با ابعاد30×60×90 وارد شبکه مترو شوند. طبق اعلام متروی تهران، ورود با دوچرخه های معمولی نیز در روزهای آدینه و ایام تعطیل مجاز است و تنها دلیل محدودکردن ورود دوچرخه های معمولی در روزهای تعطیل، خلوتی ایستگاه ها و قطارهاست چراکه با توجه به حجم بالای مسافر که در طول هفته از مترو استفاده می نمایند، امکان ورود دوچرخه به واگن ها وجود ندارد.

همچنین دوچرخه سوارانی که از دوچرخه های عادی استفاده می نمایند، فقط مجاز به ورود به واگن هایی هستند که با برچسب هایی روی بدنه قطار تعیین شده ولی دوچرخه سوارانی که از دوچرخه های تاشو استفاده می نمایند، مجاز به ورود به تمامی واگن ها هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25513

به "استقبال دوچرخه سواران از تردد با مترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال دوچرخه سواران از تردد با مترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید